Volgens een interne marktanalyse van KPN zou het bedrijf met “scherpe tegenacties” kunnen proberen de aanleg van glasvezel door concurrenten te verhinderen. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) wil nu opheldering van het bedrijf.
Dagblad Trouw wist de hand te leggen op de analyse en schrijft dat KPN bewust de mededinging frustreert. De acties van het bedrijf zouden er voor moeten zorgen dat concurrenten niet het minimale marktaandeel halen om uit de kosten te komen.
De ACM signaleerde eerder al hetzelfde, en vindt dat KPN ervoor zorgt dat glasvezelaanbieders zo te weinig marktaandeel verwerven. Het bedrijf zou met zijn acties projecten van de concurrentie zo onhaalbaar maken. KPN heeft dat altijd ontkend, maar de interne analyse lijkt nu toch op het tegendeel te wijzen.
Marktanalyse kwam bij krant doordat een KPN-monteur zijn laptop was vergeten
Volgens een KPN-woordvoerder is het juist beleid van de telecomreus om samen te werken met andere partijen. “De interne marktanalyse waar Trouw naar verwijst, gaat niet over de uitrol van glasvezel”, reageert de KPN-woordvoerder dinsdag. “Dat wordt door de afdeling KPN Netwerk NL gedaan. De presentatie waarover de krant beschikt, is van de afdeling consumentenmarkt, die de verkoop en marketing verzorgt. Daarin worden suggesties gedaan voor commerciële acties binnen bestaande netwerken. De concurrentie in die markt is hevig en KPN heeft het recht haar positie te verdedigen.”
Een woordvoerder van de ACM wil zich niet uitlaten over de reactie van KPN. Later deze week zijn er gesprekken zijn tussen de ACM en het telecombedrijf.
Trouw kwam de interne analyse op het spoor doordat een KPN-monteur zijn laptop vergat bij een klant. Die speelde de laptop weer door naar de krant.